یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان و جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از ۲روز مذاکره فشرده بر سر توافقنامه امنیتی میان ۲کشور حتی در نشست خبری مشترک هم با وجود اعلام توافق بر سر کلیات نتوانستند اختلاف‌های خود را پنهان نگه‌دارند و با لحن انتقادی کرزی بار دیگر اختلاف‌ها میان دوطرف مشخص شد.

جان کری

پس از مذاکرات طولانی کری و کرزی همه انتظار داشتند که در نشست خبری مشترکی که چندبار به تعویق افتاد مقام‌های 2کشور از توافق‌شان برای امضای توافقنامه امنیتی که تکلیف حضور نیروهای آمریکایی را پس از سال ۲۰۱۴ مشخص می‌کند خبر دهند. در این نشست اما هر چند 2طرف از توافق اولیه بر سر کلیات خبر دادند، تکلیف یکی از مهم‌ترین محورهای مورد جدل دوطرف طی ماه‌های گذشته یعنی بحث مصونیت قضایی نظامیان آمریکا مشخص نشد تا همه‌‌چیز منوط به تصمیم لویه جرگه مشورتی افغانستان شود.

هر چند مسئله مهم و کلیدی مصونیت قضایی حل نشده باقی‌مانده کرزی از حل و فصل ۴مسئله مهم دیگر خبر داد و اعلام کرد که با مقام‌های آمریکا درباره حاکمیت ملی، تعریف تجاوز خارجی، تلفات غیرنظامیان و منع «خودسری‌های» نظامیان آمریکایی در افغانستان به توافق رسیده است. جزئیات این توافق‌ اعلام نشده اما از میان حرف‌های کرزی می‌توان فهمید افغان‌ها توانسته‌اند در خیلی‌از موارد به آنچه می‌خواستند، برسند.

کرزی با لحن انتقادی خود نسبت به آمریکا که این روزها با نزدیک‌شدن به انتخابات این کشور هر روز شدت بیشتری می‌گیرد از واشنگتن به‌خاطر دفاع نکردن از افغانستان در برابر آنچه او «تجاوز خارجی» خواند گلایه کرد و گفت: باید مشخص می‌کردیم که تجاوز خارجی تنها به داخل شدن توپ و تانک خارجی‌ها به افغانستان گفته می‌شود یا فرستادن تروریست‌ها و حمایت از آنها نیز جزو تجاوز خارجی به‌حساب می‌آید. درباره تجاوز خارجی هر چند کرزی از توافق بر سر تعریف آن خبر داد، اطلاعات مشخصی در این رابطه ارائه نشده است. کرزی به تازگی از سکوت آمریکا در برابر آنچه او موشک‌پراکنی پاکستان خوانده بود گلایه کرده و گفته بود که جنگ علیه تروریسم باید بر ضد‌پناهگاه‌های آن در خاک پاکستان انجام شود، نه در روستاهای افغانستان.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین تأکید کرد که خواست دولت این کشور احترام کامل آمریکا به حاکمیت ملی این کشور بوده است که کری هم اعلام کرد که واشنگتن به این مسئله احترام می‌گذارد. وجود زندان‌های خارجی، بازداشت افراد و مذاکره مستقیم با مقام‌های طالبان در بسیاری از موارد نقض حاکمیت این کشور شمرده می‌شود. مذاکره کرزی و کری زیر سایه بازداشت کوتاه‌مدت لطیف محسود، از فرماندهان ارشد طالبان پس از مذاکره با مقام‌های افغان بود که باعث خشم رئیس‌جمهور افغانستان شد.

براساس گفته‌های کرزی، این کشور همچنین توانسته در یکی دیگر از محورهای مورد بحث دوطرف امتیاز لازم را به‌دست آورد. حامد کرزی در این نشست اعلام کرد که مقام‌های آمریکا توافق کرده‌اند که نیروهای این کشور از «خودسری‌ها» دست بردارند. این مسئله به‌معنای آن خواهد بود که نیروهای آمریکایی درصورت امضای توافقنامه دیگر نخواهند توانست بدون مشورت با مقا‌م‌های افغان در این کشور دست به عملیات بزنند.

مسئله حیاتی؛ مصونیت قضایی

توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان تکلیف تعداد و وضعیت نیروهای آمریکا را پس از سال ۲۰۱۴ مشخص می‌کند و به همین‌خاطر برای هر دو طرف حائز اهمیت است. با وجود اعلام توافق بر سر کلیات، کری نتوانست کرزی را برای پذیرفتن مصونیت قضایی نظامیان آمریکا قانع کند و به همین‌خاطر در نشست خبری اعلام کرد درصورتی که مصونیت قضایی مورد تأیید قرار نگیرد توافقنامه‌ای هم در کار نخواهد بود. قرار شده لویه جرگه مشورتی در مورد مسئله جنجالی مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در افغانستان تصمیم‌گیری کند.

هر چند کری تلاش کرد روز گذشته این مسئله را کم اهمیت و روندی معمول نشان دهد، آمریکایی‌ها خودشان خوب می‌دانند که به‌خاطر اختلاف با دولت عراق بر سر همین مسئله مذاکرات‌شان برای امضای توافقنامه امنیتی شکست خورد و مجبور به خارج‌کردن همه نیروهایشان از این کشور شدند. با خشمی که مردم افغانستان از عملیات نیروهای آمریکا دارند و در میان کارزار انتخاباتی افغانستان برخی رسیدن به توافق با کابل را بر سر این مسئله بعید می‌دانند و گروهی می‌گویند که امتیازهای داده‌شده به دولت کرزی تنها برای تحقق این شرط است.

کد خبر 234900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز